התחברות לחשבון אישי

להגשת מועמדות עליך להתחבר לאתר

פעם ראשונה? הרשם עכשיו

מאמרים

איך נגדל ילדים עם בטחון להצלחה בעתיד?

איך נגדל ילדים עם בטחון להצלחה בעתיד?

אנחנו רוצים שהילדים שלנו יגדלו בצורה הכי נעימה שאפשר, אבל אולי אנחנו מקלים עליהם מידי? הנה מספר עקרונות שיקלו עליהם להתמודד עם אתגרים בעתיד.

תינוק מגיע לעולם עם תכונות מולדות אשר ישפיעו על התפתחותו, אך כל המחקרים מראים שכדי שהוא ימצה את הפוטנציאל הטמון בו מלידה, צריכה להיות אינטראקציה עם הסביבה בה הוא גדל, וכך גם תפקיד ההורים ישפיע מאוד על התוצאות בעתיד.

שתפו את הילדים במטלות יומיות בהתאם ליכולתם

כבר מגיל שנה ומעלה, כאשר הילדים מתחילים לפתח את עצמאותם, חשוב לשתף אותם במטלות היומיות ברמת היכולת שלהם, גם אם הם לא יעשו זאת בצורה מושלמת. עצם הרעיון שסומכים על הילדים ומשתפים אותם - מפתח אצלם דימוי עצמי טוב וביטחון עצמי גבוה. כמובן שכדאי להשקיע מחשבה לגבי אילו מטלות תוכלו לתת לפעוט שלכם לבצע בהתאם לגילו.

התגמול הראוי ביותר לילדים - אהבה

כדאי לתת לילדים תגמול מעת לעת בתמורה לעזרה שלהם במטלות הבית. התגמול הראוי, המחנך והגורם לילדים להעצמה אישית הוא פידבק חיובי בצורת הערכה, מחמאה, אהדה ואהבה. חשוב שלא לתגמל את הילדים במתנות חומריות או בטובות הנאה.

הילדים צריכים גם להתאמץ

סמכו על הילדים והראו להם שאתם מאמינים שהם מסוגלים לבצע את המטלות. אל תפקפקו ביכולות ובמסוגלות שלהם.
דווקא פינוק יתר ונתינה שלכם ללא גבול, לעיתים מלמדת את הילד שכל מה שעושים למענו מובן מאליו. במקרה כזה, יכול להווצר מצב בו הוא לא ילמד להעריך ויותר מכך, הוא לא ילמד שהוא צריך גם להתאמץ.
הילד צריך להבין שעליו גם לתת מעצמו על מנת לקבל מכם או מאחרים. הדבר כמובן ילווה אותו בעתיד – בגן, בית הספר, בחברה, בעבודה.

צריך ללמוד מטעויות ולא לחשוש מאתגרים

החינוך בגיל הרך הוא שיקבע כיצד תעוצב האישיות של ילדכם להמשך חייו. בתור הורים, התפקיד שלנו הוא גם למזער סיכונים אפשריים, אך בהחלט תהיה זאת טעות אם ההורה ינסה למנוע לחלוטין מצב של טעות מצידו של הילד, תסכול, הרגשת עצב.
בשורה התחתונה: ילד צריך לחוות גם כישלונות ולא רק הצלחות, כך יוכל בעתיד ללמוד מטעויות וילמד להתמודד עם קשיים ביתר קלות ובהצלחה. חשוב לדעת שמטעויות רק לומדים!
עודדו את הילד לא לוותר על אתגרים קצת קשים, לא לוותר לעצמו מהר מדי לפני שניסה והתמיד בניסיונות עד להצלחה. זה יעזור לו בעתיד לעמוד באתגרים שמציבים לנו החיים.
רצוננו הוא לעזור לילד, אך חשוב להבין שהילד הוא ישות עצמאית ועלינו לכבד את הרצון שלו להתנסות ולהתמודד בכוחות עצמו ולרכוש בטחון עצמי.לכן השתדלו לא להגן עליו הגנת יתר אשר עלולה להוריד לו את הביטחון ולעכב את התפתחותו.
בהצבת גבולות עליכם להיות רציניים וברורים, אין צורך לכעוס או לצעוק. הצבת גבולות תהייה יעילה ותקלע למטרה אם תעבירו אותה בצורה אסרטיבית אך נעימה וידידותית, כך ילדים יבינו את הרצינות שבקבלת הגבולות ויחד עם זאת ירגישו שאתם מכבדים את הרגשות שלהם. במצב זה, גם כאשר יגדלו ויטעו במשהו לא יחששו מתגובתכם ויהיה להם קל יותר לשתף אתכם ולהתייעץ אתכם.

זמן איכות עם ההורים וחברים

אתם בטח רוצים זמן לבלות עם ילדכם, אך יותר ממשך הזמן, חשוב שהזמן שאתם מבלים איתו יהיה זמן איכותי. בזמן זה עשו יחד פעילות מהנה, שוחחו עם הילד והקשיבו לרצון שלו לחלוק אתכם חוויות יומיות שעברו עליו בגן או בבית הספר, ספרו לו גם חוויה נעימה מהיום שעבר עליכם.

השתדלו לא לבזבז את זמן האיכות על פעילות פאסיבית כגון בהייה ביחד בטלוויזיה, זה לא נחשב זמן איכות. השתדלו לא לנצל את זמן האיכות היקר לשיחות על בעיות או לחינוך הילד. המטרה של זמן איכות היא הנאה וחוויה משותפת שלכם עם הילד.

חשוב לשים דגש גם על הכישורים החברתיים של הילד שלנו וללמד אותו לשתף פעולה עם חברים, להזדהות ולעזור במידת האפשר. שיטה זאת נקראת פיתוח אינטליגנציה רגשית חברתית והיא חשובה מאוד.

לסיכום, חשוב ביותר להבין שגידול הוא תהליך שנמשך המון שנים וחשוב לעמוד על עקרונות חשובים ולא לוותר גם אם זה כרוך בקושי. הפתרונות המהירים שלפעמים אנו שולפים על מנת לא להתנגש עם הקושי לא יעילים לאורך זמן. שימו לב שהילדים הם המראה שלכם וכל התנהגות שגויה מצידכם תהפוך אותם להתנהל בחיים בצורה שגויה.

כותבת המאמר היא שרה מלכה, יועצת התפתחותית וחינוכית לגיל הרך, בעלת 30 שנים של ניסיון בעבודה עם הגיל הרך, ומנהלת קבוצת הפייסבוק ניצנים בחינוך

שלח לחבר

מלאו את הפרטים הבאים: