התחברות לחשבון אישי

להגשת מועמדות עליך להתחבר לאתר

פעם ראשונה? הרשם עכשיו

מאמרים

חינוך לפרפקציוניזם עלול לגרום לילדים נזק רגשי

חינוך לפרפקציוניזם לילדים

כהורים, כולנו מפתחים ציפיות גבוהות מילדינו. אנחנו מלווים אותם בכל צעד ושעל שהם עושים אל עבר עולם המבוגרים, תוך שאיפה למצוינות. אך, על אף הדאגה והרצון הטוב, האם זוהי הדרך הנכונה ביותר לגידולם?

אנחנו כהורים רוצים לראות את הילדים שלנו מוצלחים ומצליחים. הופכים לזהב כל דבר שהם נוגעים בו, מנצחים בכל השוואה או תחרות. אולי זהו הצורך שלנו כהורים להראות שאכפת לנו מהילדים, אולי זה דווקא הרצון שלנו להשוויץ או לנצח בהשוואות שאנחנו עושים מול אחרים. אך האם מדובר בדבר חיובי ומה השפעותיו על הילדים שלנו?

חינוך פרפקציוניסטי עלול לפגוע בנפש הרכה של הילד

פרפקציוניסטי הוא הצורך להיות מצוין ומושלם בכל התחומים: במראה חיצוני, בלימודים, תחרויות, קריירה ועוד.

זה מתחיל עוד כשהתינוק בבטן. ההורים מצפים שהתינוק שיוולד להם יהיה הכי יפה, הכי חכם, לא פחות ממצוין - ובקיצור מושלם! 
ברור שמחשבה זו אינה ריאלית ובטח ובטח אינה בריאה. הצורך לחנך את הילד למצוינות ומושלמות מקנה לילד תפיסת עולם אנכית. לפי תפיסה זו החיים הם סולם וכל אחד רוצה להיות במקום הכי גבוה.
ההחלטה באיזה גובה בסולם כל אדם נמצא נאמדת על ידי השוואה לאחרים, מה שגורר את הילד להיות כל הזמן במירוץ למצוינות על מנת להימצא תמיד בראש הסולם. אך מה לעשות שהדרך להגיע למקומות הראשונים בראש הסולם דורשת תחרותיות והקריטריונים לכך נמדדים על פי ההצלחה בהשכלה גבוהה, כסף, יופי ועוד.
מי שיגיע לראש הסולם יהווה מושא להערצה וקנאה, אך בכל מקרה התשלום הנפשי שמשלמים על הדרך עד להגעה לשם לא תמיד משתלם, מכיון שהאושר אינו נמדד לא ביופי, לא בכסף וכמובן שלא על חשבון השקט הנפשי.

הקשבה ליצירתיות שבנו ונטיות ליבנו הטבעיות

הדרך להגיע למעלה הסולם כרוכה בהשקעה, מאמץ ומתח מתמיד. לדוגמה: ילד עם פוטנציאל גבוה ובעל דימוי עצמי חיובי יתכן שיגיע לפסגה הנכספת אך יצטרך להשקיע המון מאמץ והדרך תהייה כרוכה תמיד במתח.
לעומת זאת ילד עם פוטנציאל נמוך ודימוי עצמי שלילי יבחר לא לנסות לטפס לפסגה ואם הוריו ידחפו אותו בכוח זה יהיה כמובן מעבר ליכולות שלו ויגרום לו לתבוסה ותסכול רב מה שיכול לגרום בעצם לחרב פיפיות, דהיינו שהתוצאה תהייה הפוכה מהמטרה.

לתת לילד לממש את הפוטנציאל שלו

לעומת זאת חינוך לפי תפיסת עולם אופקית מלמדת את הילד לראות את העולם בגובה העניים. כולנו באותו גובה, אין טוב יותר וטוב פחות. כל אחד והיכולות שלו, כל אדם והמיוחדות שלו. המטרה של האדם ושל כל אחד מאיתנו היא להתגבר על המכשולים שמציבים לו החיים.
הילד יבין שכל אדם דבק בערכים שלו ולא כדאי לבזבז אנרגיה בתחרות ובהשוואה מול אחרים. הילד יבין שהתפתחות האדם קשורה לשחרור ולהתגברות על שליטה בכוח. לכן חשוב שיהיה ממוקד בהגשמת היכולות שלו וידע גם לתרום ולגלות אמפטיה כלפי השונה. הוא יבין שהשאיפה היא ליצור עולם טוב יותר, שלכולנו יהיו חיים מאושרים יותר.
עלינו לאפשר לו להגשים את שאיפותיו המולדות. לבטא את היכולות הפוטנציאליות הטבעיות שלו להתפתח ולהצליח. אך לא ממקום של תחרות, דורסנות, הרסנות והרגשת עליונות על אחרים. הילד יבין שכל אדם הינו מיוחד ויצירתי ושבעולם שלנו יש מקום לכולם ושכולם חשובים וכולם נחוצים. שעליו ללמוד לקבל את עצמו ואת זולתו גם אם לא כולם מושלמים.
תובנות חשובות אלה מבססות את בריאות נפשם של ילדים. ילדים חופשיים להצטיין הם ילדים עם השקפת עולם אופקית, הם ילדים שמאמינים ביחס חיובי בקבלה ובאהבה.

עצות וטיפים מומלצים:

1. לתת לילדים לבחור חוגים שהם אוהבים ולא לבחור בשבילם.
2. לא לעשות השוואות בינם לבין אחרים, למשל: "למה אתה לא מצטיין כמו..". אפשר להגיד במקום "עשית מאמץ ככל יכולתך וקיבלת ציון יפה". לא להגיד: "את הילדה הכי יפה בכיתה". אפשר לומר "את ילדה יפה וישנן עוד ילדות יפות בכיתה".
3. להדגיש בפניהם שבכל תחרות או פעילות חשוב התהליך והכיף ולאו דווקא התוצאות והמהירות.
4. לאזן את הציפיות שלנו ולהתאים אותם ליכולות ולגיל הילד.
5. נכון שאנו רוצים את הטוב ביותר עבור הילד שלנו אך חשוב לכבד את רצונו ואת נטיות ליבו. להאמין ביכולות שלו לתת לו הזדמנות ולסמוך עליו. לגרום לו להבין שההשקעה וההצלחה שלו היא למען עצמו ולא למענכם .
כותבת המאמר היא שרה מלכה, יועצת התפתחותית וחינוכית לגיל הרך, בעלת 30 שנים של ניסיון בעבודה עם הגיל הרך, ומנהלת קבוצת הפייסבוק ניצנים בחינוך.
המאמר הינו מאמר דעה, הוא אינו מהווה המלצה והשימוש בו הינו עפ"י שיקול דעת הקורא בלבד. 

שלח לחבר

מלאו את הפרטים הבאים: